„Nowe Audi TT RS jest w absolutnie szczytowej formie” – mówi Michael-Julius Renz, szef Audi Sport GmbH. „Można go porównać do dobrze wytrenowanego sportowca – teraz pokazuje ile naprawdę mocy skrywa się pod jego muskularną powłoką”.

Dynamiczna prezencja: stylistyka zewnętrzna

Audi TT RS nigdy wcześniej nie było tak muskularne. Dynamicznego wyglądu nadają mu zupełnie przeprojektowany przód oraz rzucający się w oczy tył. Logotyp quattro w kolorze matowego tytanu umieszczono w dolnej części błyszczącego czernią grilla osłony chłodnicy Singleframe, której rama jest z kolei matowo czarna. Boczne wloty powietrza, które zostały po raz kolejny powiększone, podzielono pionowymi listwami.

Tuż za grillem osłony chłodnicy utrzymanym w typowym dla modeli typu RS wzornictwie plastra miodu, dla celów sprawnego chłodzenia umieszczono dodatkowe chłodnice. Boczne wloty powietrza rozciągają się prawie do wnęk kół przednich, co sprawia, że nowe Audi TT RS sprawia wrażenie jeszcze szerszego.

Spojler rozciągający się na całą szerokość przodu pojazdu, na swych końcach ostro kieruje się w górę i ściąga stylistycznie cały zderzak w dół, co nadaje autu charakterystycznego, inspirowanego sportami motorowymi wyglądu. Powierzchnia spojlera lakierowana jest standardowo w kolorze nadwozia, ale dostępne są też wersje w kolorze matowego aluminium lub błyszczącej czerni.

Nakładka na nowo zaprojektowanych progów TT RS również utrzymana jest w barwie błyszczącej czerni. Obudowy lusterek zewnętrznych dostępne są albo w kolorze karoserii, albo matowego aluminium, błyszczącej czerni lub karbonu.

W tyle pojazdu wzrok przykuwa zaprojektowany na nowo, ruchomy spojler tylny z bocznymi skrzydełkami. Po obu stronach tyłu, tuż nad charakterystycznym dla RS-ów dyfuzorem, znaleźć można pionowe dodatki stylistyczne. Typowy wygląd samochodu RS podkreślają dwie owalne końcówki rur wydechowych.

Nowe Audi TT RS dostępne będzie w ośmiu różnych kolorach nadwozia, w tym w zarezerwowanym dla RS-ów zielonym kolorze Kyalami oraz nowych: pomarańczowym Pulse i niebieskim Turbo. Dostępne na życzenie pakiety stylistyczne podkreślają wygląd przedniego i tylnego spojlera, nadając mu barwę matowego aluminium lub błyszczącej czerni. W skład pakietu stylistycznego „błyszcząca czerń” wchodzą wykończone w tym kolorze: cztery pierścienie – logo Audi oraz logo modelu TT RS w przodzie oraz opcjonalnie w tyle pojazdu. Program Audi exclusive oferuje całą gamę możliwości indywidualizacji nowego Audi TT RS.

Silnik doskonale znany

Silnik pozostał bez zmian. Pięć cylindrów, 294 kW (400 KM) mocy, 480 Nm momentu obrotowego i napęd na cztery koła quattro. Auto przyspiesza od 0 do 100 km/h w zaledwie 3,7 sekundy. Towarzyszy temu charakterystyczna muzyka silnika, dobywająca się z pięciu cylindrów w kolejności:1-2-4-5-3. Dzięki takiej kolejności, zapłon następuje zarówno w cylindrach sąsiadujących ze sobą, jak i w tych, które są od siebie maksymalnie oddalone. Prędkość maksymalną ograniczono do 250 km/h, a na życzenie, ograniczenie to może zostać zmienione do 280 km/h.

By wpływać na działanie napędu na cztery koła quattro i innych podzespołów, takich jak układ kierowniczy, skrzynia S tronic, charakterystyka silnika, czy klapy w układzie wydechowym, kierowca używa systemu Audi drive select. W systemie ustawić można jeden z czterech trybów jazdy: comfort, auto, dynamic i individual.

Czysta dynamika: zawieszenie

Niska masa TT RS Coupé – 1450 kg bez kierowcy, i zdecydowanie sportowo zestrojone zawieszenie, to podstawowe warunki doskonałego prowadzenia tego auta. Progresywny układ kierowniczy skonstruowany specjalnie na potrzeby modeli typu RS, zapewnia bardzo dobry kontakt pojazdu z nawierzchnią drogi. Na przedniej osi, tuż za 19 lub 20-calowymi kołami, kryją się wentylowane i perforowane tarcze mocnych hamulców. Zaciski hamulcowe standardowo są czarne, ale na życzenie mogą być czerwone. Na życzenie również dostępne jest zawieszenie RS sport plus z adaptacyjnymi amortyzatorami i systemem Audi magnetic ride.

Wnętrze

Wskaźniki i wyświetlacze nowego Audi TT RS skoncentrowane są na kierowcy. Sportowe fotele RS pokryte Alcantarą i romboidalnymi przeszyciami, opcjonalnie mogą być pokryte skórą Fine Nappa, a przeszycia mogą mieć wzór plastra miodu. Dodatkowo logotypy RS na oparciach foteli, na kierownicy, na tapicerce drzwi i na gałce zmiany biegów, podkreślają sportowy charakter czteromiejscowego coupé.

Nowy pakiet stylistyczny RS dodaje czerwonych lub niebieskich akcentów na wywietrznikach, na pasach bezpieczeństwa i na matach podłogowych, na których widnieje też logo RS. Poszerzony pakiet stylistyczny RS oferuje dodatkowo kontrastowe elementy stylistyczne na fotelach i na konsoli środkowej.

Nowe Audi TT RS Coupé w salonach dealerskich czterech pierścieni pojawi się wiosną. W Niemczech wyceniono je na 67 700 euro, co daje na nasze ok. 290 tys. zł.