Nie zdarzyło się jeszcze w naszym kraju, by ktoś pokusił się o zbadanie zjawiska podcastów w Polsce. Według badań Nielsen przeprowadzonych na zlecenie Storytel Polska w październiku tego roku znajomość terminu „podcast” zadeklarowała niespełna połowa internautów w wieku 19-49 (45%). W USA w 2018 roku świadomość zjawiska jest już znacznie większa (63% w 2018r. vs 45% w 2011 r., The Podcast Consumer 2018, Edison Research).

Co piąty polski internauta w wieku 19-49 deklaruje, że słucha podcastów, co oznacza, że użytkownicy podcastów to w Polsce dziś kilka milionów osób. Spośród badanych, 12% deklaruje, że wysłuchało przynajmniej jednego podcastu w ostatnim miesiącu, a 7% wskazuje, że słuchało podcastu w ostatnim tygodniu. Dla porównania w Stanach Zjednoczonych podcastów słucha już co czwarty Amerykanin w wieku 12+ (73 mln według danych Edison Research).

Fot. Storytel

Skąd podcast?

Nazwa „podcast” wzięła się prawdopodobnie z połączenia słów iPod i broadcast (z ang. transmisja, przekaz). Jest to audycja w odcinkach do osłuchania online lub pobrania w pliku, zwykle publikowana regularnie i z możliwością subskrypcji. Może dotyczyć rozwoju osobistego, sportu, kultury, dzielenia się wiedzą w zakresie prowadzenia biznesu, wychowania dzieci czy nauki języka. W tematyce nie ma ograniczeń. Szacuje się, że początki podcastingu mogą sięgać 2000 roku, a w Polsce zjawisko pojawiło się w roku 2005.

Z ostatnio przeprowadzonych badań wynika, że dziś w Polsce podcastów słucha trochę więcej mężczyzn niż kobiet (54% vs 46%). Po podcasty sięgają częściej ludzie młodzi, zwłaszcza w wieku 19-29 (wśród nich już co czwarty internauta deklaruje, że słuchał ich kiedykolwiek). Podcasty są bardziej popularne także wśród mieszkańców dużych i średnich miast.

Badanie zostało przeprowadzone przez Nielsen na zlecenie Storytel (cyfrowa usługa abonamentowa, umożliwiająca streaming audiobooków) metodą CAWI na grupie reprezentatywnej internautów (n=1023), w wieku 19-49 lat.