LOT powstał po połączeniu Aerolotu, Aero oraz Śląskiego Towarzystwa Lotniczego. Faktyczną działalność rozpoczął 1 stycznia 1929 roku. Pierwszym lotniskiem przewoźnika było Pole Mokotowskie, ale w 1934 roku przeniósł się na Okęcie.

Można śmiało stwierdzić, że przewoźnik od początku swojego istnienia miał dobrą rękę do zdolnych grafików, którzy przygotowywali dla niego plakaty. Wśród nich byli znakomicie artyści przedwojenni, jak i mistrzowie Polskiej Szkoły Plakatu, czyli Janusz Grabiański, Roman Cieślewicz czy Maciej Hubner.

Co ciekawe, pierwszy plakat powstał jakieś 5 lat przed utworzeniem Linii Lotniczych LOT. Dzieło Józefa Mehoffera promowało Polską Linję Lotniczą Aero Lloyd. Komunikacja lotnicza w tych latach odbywała się na trasie Warszawa-Lwów-Gdańsk.

1923-1924, Józef Mehoffer, fot. PLL LOT

Doskonale znany wizerunek żurawia zaprojektował Tadeusz Lucjan Gronowski. Stał się oficjalnym logo LOT-u w 1931 roku. W tamtym czasie przyjęto też nazwę Polskie Linie Lotnicze LOT. W 1939 PLL LOT zawiesiły działalność z powodu wybuchu II wojny światowej.

1929, Tadeusz Gronowski, fot. PLL LOT

1934, Wanda Borowska, Wanda Wernerowa, Fot. PLL LOT

Marek Żuławski, 1935, Eugeniusz i Kazimierz Koziańscy, fot. PLL LOT

1937, Jerzy Skolimowski, Andrzej Stypiński, fot. PLL LOT

Plakaty LOT-u po II wojnie światowej

Połączenia krajowe zostały wznowione 1 kwietnia 1945 roku. Uruchomiono linię okrężną – z Warszawy do Łodzi, Krakowa, Rzeszowa, Lublina i z powrotem do Warszawy. Pierwszym powojennym połączeniem zagranicznym była trasa do Berlina.

Plakat reklamowy LOT-u z 1951 roku autorstwa Stanisława Łuckiewicza służył jako potwierdzenie, że szybko odbudowuje się zarówno nasz przewoźnik, jak i mocno zniszczona w czasie wojny Warszawa. Widać na nim także trasę W-Z.

1951, Stanisław Łuckiewicz, fot. PLL LOT

Janusz Grabiański, fot. PLL LOT

1956, Jerzy Srokowski, fot. PLL LOT

1957, Roman Cieślewicz, fot. PLL LOT

1961, Tomasz Rumiński, fot. PLL LOT

1966, Janusz Grabiański, fot. PLL LOT

1967, Janusz Grabiański, fot. PLL LOT

1968, Wiktor Górka, fot. PLL LOT

Władysław Janiszewski, fot. PLL LOT

Znamienny jest plakat Macieja Hibnera, który powstał na 40. rocznicę działalności PLL LOT. Pokazuje on, jak zmieniła się flota narodowego przewoźnika – w 1929 roku dysponował samolotami tłokowymi, a 40 lat później – odrzutowcami radzieckiej produkcji. W listopadzie 1968 roku LOT odebrał Tupolewy Tu-134.

1969, Maciej Hibner, fot. PLL LOT

1971, Janusz Grabiański, fot. PLL LOT

1976, Zbigniew Malicki, fot. PLL LOT

1978, E. Rysiński, grafika: Zbigniew Malicki, fot. PLL LOT

1978, Janusz Grabiański, fot. PLL LOT

1978, Janusz Grabiański, fot. PLL LOT

1979, K. Borowicz-Żmijewska, fot. Tomasz Sikora, fot. PLL LOT

1978, Janusz Stanny, fot. PLL LOT

Koniecznie trzeba odnotować 1973 rok, gdy zostało otwarte regularne połączenie Warszawa – Nowy Jork. W czasie stano wojennego zawieszono wszystkie połączenia do USA. Wznowiono je w 1985 roku.

A propos samego świętowania 90-lecia, PLL LOT pomalował jeden ze swoich samolotów w barwy retro. To sprawiło, że Embraer E175 wygląda jak maszyny LOT-u w połowie ubiegłego wieku. Samolot ten obsługuje trasy krajowe i europejskie.

Połączenia LOT-u w 2019 roku

Dziś Polskie Linie Lotnicze LOT to prężnie działający przewoźnik, który ma w swojej ofercie 107 połączeń. Od początku 2016 r. uruchomiono blisko 70 bezpośrednich rejsów m.in. z Warszawy do Los Angeles, Newark, Seulu, Tokio i Singapuru, z Budapesztu do Nowego Jorku i Chicago.

Niespodzianki czekają nas także w 2019 roku. LOT planuje uruchomić przynajmniej dwa nowe połączenia dalekodystansowe ze stolicy Polski. Na razie wiemy, że od 1 czerwca LOT poleci do Miami. Loty będą realizowane 4 razy w tygodniu. Lot ma potrwać 11 godzin i 25 minut z Warszawy, a z Miami będzie o godzinę krótszy.

Z kolei 14 czerwca LOT uruchomi połączenie do Bejrutu. Trasa wraca po kilku latach przerwy. Warto wspomnieć na koniec, że polski przewoźnik od 7 stycznia lata już dwa razy dziennie z Warszawy do London City. Tutaj wielką atrakcją jest fakt, że podczas lądowania samolotu pasażerowie mają widok na centrum Londynu.